UNESCO paskelbė pirmąsias gaires dėl generatyvinio dirbtinio intelekto švietime ir moksliniuose tyrimuose, ragindama vyriausybes teisiškai reguliuoti jo naudojimą ir suvaldyti kylančias rizikas. Gairės viešai paskelbtos praėjusią savaitę (rugsėjo 4 – 7 d.) Paryžiuje vykusios UNESCO Skaitmeninio mokymosi savaitės (angl. UNESCO Digital learning week), sutelkusios ekspertus iš viso pasaulio, metu.
Generatyvinis dirbtinis intelektas visuomenei tapo plačiau žinomas 2022 m. lapkričio mėnesį, pasirodžius „ChatGPT“, kuri tapo greičiausiai augančia programėle istorijoje (skaičiuojama, kad ji jau turi daugiau nei 100 milijonų vartotojų). Generatyvinis dirbtinis intelektas leidžia generuoti tekstą, vaizdus, vaizdo įrašus, muziką ir programinės įrangos kodus, todėl turi reikšmingą poveikį švietimo ir tyrimų sritims.
Visgi švietimo sektorius dar nėra pasirengęs tinkamai integruoti šiuos sparčiai besivystančius įrankius. Šiais metais atlikta internetinė UNESCO apklausa, kurioje dalyvavo daugiau nei 450 mokyklų ir universitetų, atskleidė, kad mažiau nei 10 proc. šių įstaigų turi vidinę tvarką ir/ arba oficialias gaires dėl dirbtinio intelekto taikymo. Nurodoma, kad reikšminga to priežastis yra teisinio reguliavimo, kuriuo mokymo įstaigos galėtų remtis, trūkumas.
Naujosios gairės papildo UNESCO praėjusiais metais išleistas gaires politikos formuotojams apie dirbtinį intelektą švietime „AI and education: guidance for policy-makers“ (2022) , atliepdamos generatyviojo dirbtinio intelekto specifiką. Pirmuosiuose gairių skyriuose paaiškinama, kas tai yra, kaip jis veikia ir pristatomi pagrindiniai probleminiai jo taikymo aspektai. Tolesniuose gairių skyriuose pateikiamos rekomendacijos dėl jo teisinio reguliavimo. Išvardinamos pagrindinės sritys, kuriose vyriausybės turėtų imtis veiksmų, kad užtikrintų etišką jo naudojimą. Viena iš konkrečių rekomendacijų – savarankiškai leisti naudoti „ChatGPT” platformas ne jaunesniems nei 13 metų asmenims. Gaires „Guidance for generative AI in education and research“ (UNESCO, 2023) galite atsisiųsti čia >>
„Generatyvinis dirbtinis intelektas žmonėms gali suteikti didžiules galimybes, tačiau taip pat gali ir pakenkti, stiprinti stereotipus. Jis negali būti integruotas į švietimą be visuomenės įsitraukimo ir būtinų vyriausybių nustatytų apsaugos priemonių ir taisyklių. Šios UNESCO gairės padės politikos formuotojams ir mokytojams geriausiai išnaudoti dirbtinio intelekto potencialą, užtikrinant besimokančiųjų gerovę“.
Audrey Azoulay, UNESCO generalinė direktorė
Kitų metų kovo mėnesį UNESCO planuoja paskelbti dirbtinio intelekto taikymui reikalingų kompetencijų modelį mokytojams ir mokiniams. Daugiau informacijos apie UNESCO iniciatyvas technologijų švietime tema rasite: https://www.unesco.org/en/digital-education

Sparčius pokyčius „GPT” technologijos galimybėse vaizduojanti lentelė. Šaltinis: „Guidance for generative AI in education and research“ (UNESCO, 2023, p. 9), išversta į lietuvių kalbą.
Parengė Dalia Stabrauskaitė pagal UNESCO pranešimus spaudai.
2023 09 14 Kategorija: Švietimas