Kiekvienais metais, kovo 21-ąją, minima Pasaulinė poezijos diena. UNESCO ją įtraukė į minimų datų sąrašą 1999-aisiais, skatindama puoselėti kalbinę įvairovę per poetinę raišką. Visą kovo mėnesį UNESCO Asocijuotųjų mokyklų tinklui priklausančios Lietuvos mokyklos dalyvavo įvairiose iniciatyvose, skirtose prasmingam šios dienos paminėjimui.
Pajusti poeziją ją verčiant
Lietuvos nacionalinė UNESCO komisija, kartu su Vilniaus literatų namais (VšĮ Vilnius, UNESCO literatūros miestas) ir VDU klasikinio ugdymo mokykla jau trečius metus organizavo eilėraščių vertimo konkursą, skirtą 7-10 klasių moksleiviams.
Dalyvaujantiems konkurse mokiniams kasmet sudaromos išskirtinės galimybės susitikti su šioje srityje dirbančiais profesionalais. Šiemet nuotolinę paskaitą vedė poetė, vertėja ir edukatorė iš Pietų Indijos dr. Arya Gopi. Ji moksleiviams pristatė Kažikodės miestą, kuris, kaip ir Vilnius, turi UNESCO literatūros miesto statusą. Antrasis susitikimas įvyko konkurso baigiamajame renginyje, kuriame dalyvavo vertėjas, rašytojas ir literatūros kritikas Marius Burokas, ir atvirai pasidalino savo darbo subtilybėmis bei kasdienybe.
Konkurso dalyviai galėjo rinktis versti iš anglų, vokiečių, prancūzų ir ukrainiečių kalbų. Siekiant plėsti moksleivių akiratį ir skatinti tolimesnių kraštų kultūrų pažinimą, tarp pateiktų eilėraščių buvo Lebogang Mashile (Pietų Afrika), Chirikuré Chirikuré (Zimbabvė), Safiye Can (čerkesų kilmės vokietė) kūryba.
Prizines vietas užėmė Barbora Sukackaitė (Vilniaus Valdorfo Žalioji mokykla, 1 vieta), Aleksandra Miliauskaitė (Jonavos Raimundo Samulevičiaus progimnazija, 2 vieta) ir Pijus Mikšys (Pasvalio Lėvens pagrindinė mokykla, 3 vieta). Vertinimo komisija papildomas prizines vietas suteikė Gabrielei Bertašiūtei (VDU Šakių ,,Žiburio“ gimnazija) ir Robertai Norvilaitei (Šilutės Vydūno gimnazija). Konkurse taip pat dalyvavo Alytaus Dainavos progimnazijos, Kauno Kovo 11-osios gimnazijos, Šiaulių Didždvario gimnazijos moksleiviai, visiems išdalintos padėkos.
Eilėmis sušildyti patiriančius atskirtį
Lenkijos nacionalinė UNESCO komisija ir Zbigniew Herbert fondas kasmet įgyvendina „Gift a poem“ (liet. Padovanok eilėraštį) iniciatyvą, į kurią įsitraukia įvairių šalių, tarp jų ir Lietuvos, UNESCO mokyklos. Ši iniciatyva ne tik skatina domėjimąsi poezija, bet ir moksleivių empatiją.
Pavyzdžiui, Kuršėnų Lauryno Ivinskio gimnazijoje mokytojai supažindino moksleivius su lietuvių poetų (Kazio Binkio, Algio Mačiuko, Janinos Degutytės, Justino Marcinkevičiaus ir kt.) kūryba. Parinkę kūrinius ir paruošę kaip atvirukus, gimnazistai juos nuvežė, deklamavo ir padovanojo negalią turintiems jaunuoliams iš VšĮ “Dienos centro sutrikusio intelekto asmenims” ir Kuršėnų šeimos namų Globos centrui. VDU klasikinio ugdymo mokyklos moksleiviai šiemet eilėraščius taip pat dovanojo negalią turintiems asmenims (Neįgaliųjų žmonių užimtumo centro “Korys” lankytojams ir Sutrikusio intelekto žmonių globos bendrijai “Pakruojo viltis”).
Ši iniciatyva puikiai tinkama ir jaunesnių klasių moksleiviams, tad Gargždų „Kranto“ progimnazija į ją įtraukė penktokus. Pirmiausia, įvairių rašytojų poezijos knygose ir internete moksleiviai ieškojo eilėraščių pavasario tema. Juos aptarę ir išnagrinėję pamokų metu, dailyraščiu perrašė ir apipavidalino, sukurdami pavasariškus atvirukus. Kovo 21-ąją savo darbelius jie padovanojo savo mokyklos specialiųjų lavinamųjų klasių mokiniams ir mokytojoms.
Jonavos Raimundo Samulevičiaus gimnazijos moksleiviai poezijos eiles šiemet padovanojo išskirtiniu būdu. Vytauto Mačernio eiles jie išgraviravo ant medinių padėkliukų ir padovanojo seneliams, gyvenantiems Jonavos Globos namuose. Šiltas pasibuvimas įkvėpė tolimesniam bendravimui – sutarta už mėnesio vėl nuvykti ir dalyvauti jų dailės terapijos užsiėmimuose.
Plačios pritaikymo ir poveikio galimybės
Ši pasaulinė diena mokyklose paminėta ir kitais būdais, pavyzdžiui, Radviliškio Lizdeikos gimnazijos mokiniai tądien skaitė Henriko Radausko eilėraščius. Tikimės, kad šioje apžvalgoje pateikti pavyzdžiai suteiks įkvėpimo ir idėjų ir kitoms mokykloms, kaip įtraukiai ir prasmingai jauniems žmonėms pristatyti poeziją, ugdant ne tik literatūrinį, bet ir emocinį raštingumą bei kitų kultūrų pažinimą.